refresh-pdf

V rámci projektu REFRESH se do výzkumu Pedagogické fakulty OU zapojují i jednotlivé katedry školy, které se podílejí na svých podstudiích.

Hlavní řešitelka výzkumného programu VP4 je doc. Mgr. Steriani Elavsky, Ph.D., uznávaná vědkyně v oblasti psychologie, well-beingu, zdraví a pohybové aktivity. V současné době působí na Katedře studií lidského pohybu Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Výzkumně zaměřuje na využití mobilních technologií (mHealth) pro podporu zdraví.
Je autorkou či spoluautorkou více než 148 vědeckých publikací, které byly citovány přes 9 000krát. Její práce publikovaly prestižní vědecká periodika po celém světě, například Health Psychology, Annals of Behavioral Medicine, Journal of Exercise and Sport Psychology či European Journal of Physical Activity and Aging.
Kromě projektu VP4 REFRESH vede na Ostravské univerzitě také projekty LERCO 4HAIE a DigiWELL.

Katedra studií lidského pohybu

Tým Mgr. Very Kristýny Jandačkové, Ph.D., zkoumá, jak pravidelná pohybová aktivita a nastavení výuky, včetně tělesné výchovy, souvisí se zdravím, spokojeností a úspěšností dětí. Zejména těch, které vyrůstají v obtížnějších podmínkách. Vědci zkoumají, jak pravidelná pohybová aktivita, a podmínky v rodině a ve škole souvisí s psychickým a motorickým vývojem dětí, celkovým zdravím, ale i s výsledky ve škole.

Katedra speciální pedagogiky

Výzkum týmu doc. PaedDr. Petra Franioka, Ph.D. cílí na to, jak se ve školách na severní Moravě daří dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. Vědci chtějí probádat, co jim pomáhá, aby byly ve škole úspěšné a cítily se mezi svými spolužáky dobře. Zajímá je také, jak důležitá je v tomto tématu spolupráce mezi učiteli, rodiči a dalšími odborníky.

Katedra výtvarné výchovy

Tento výzkum se zaměřuje tzv. vizuální gramotnost, tady jak naučit školáky „číst“ obrázky.
Cílem týmu Mgr. Tomáše Koudely, Ph.D. je, aby děti porozuměly tomu, co znamenají různé
vizuály v různých kontextech, od televize až po vrcholná umělecká díla. Vědci chtějí také
zjistit, jak mohou děti vyjádřit své vlastní nápady a myšlenky pomocí obrázků a jak naučit
děti kriticky přemýšlet o tom, co vidí a jak je to ovlivňuje.

Katedra technické a pracovní výchovy

Tým Mgr. Václava Tvarůžky, Ph.D., se zaměřuje na zkoumání úrovně technického myšlení ve vztahu k technologiím a jejich vlivu na jemnou motoriku žáků základních škol.