Jste ředitel a chcete zlepšit podmínky pro vzdělávání ve své škole?
Připojte se k našemu výzkumu!
Pedagogická fakulta Ostravské univerzity hledá školy, které chtějí přispět ke zlepšení vzdělávání a vytvořit zdravější školní prostředí pro své žáky. V rámci projektu REFRESH zkoumáme, jak souvisí sociální prostředí, školní úspěšnost a psychické zdraví dětí.
Proč se zapojit?
- Zjistíte více o tom, co ovlivňuje úspěšnost vašich žáků a jak jim můžete lépe pomoci.
- Na základě výsledků výzkumu získáte podklady pro zlepšení výuky a vytváření příjemnějšího školního prostředí.
- Přispějete ke zlepšení fyzického a psychického zdraví vašich žáků.
- Vaši žáci budou mít možnost navštívit moderní sportoviště City Campusu Ostravské univerzity.
- Za výzkum obdrží účastníci finanční kompenzaci – žáci 200 Kč za vyplnění dotazníků, 600 Kč navíc za nošení akcelerometru; učitelé a rodiče 400 Kč za vyplnění každého dotazníku.
Proč právě vaše škola?
Chceme, aby se našeho výzkumu zúčastnily školy, které jsou typické pro Moravskoslezský kraj. Proto vybíráme školy s ohledem na:
- Sociální rozmanitost: Zajímá nás, jak se daří žákům z různých sociálních prostředí. Proto budeme vybírat školy, kde studují žáci z rodin s různými příjmy a možnostmi.
- Velikost obce: Chceme zahrnout školy jak z malých obcí, tak z větších měst, včetně těch v Ostravské metropolitní oblasti.
- Velikost školy: Budeme vybírat školy různé velikosti, abychom získali co nejširší pohled na situaci ve školství.
Výběr a oslovení škol probíhá formou randomizovaného stratifikovaného výběru pomocí našeho partnera, agentury STEM/MARK, a.s. (email: refresh@stemmark.cz).
Jak to bude probíhat?
Výzkum se uskuteční ve dvou vlnách. První proběhne ve školením roce 2024/25 v obou pololetích; druhá vlna po dvou letech v na podzim 2026.
Žáci
Do výzkumu zahrneme žáky 4., 5., 8. a 9 tříd, které podrobíme sérii několika výzkumných aktivit.
- Nejdříve budou vyplňovat dotazníky týkající se jejich psychického zdraví́, sociálních dovedností, různých aspektů gramotnosti, rodinného zázemí, hodnocení školy apod. Každý zabere přibližně̌ 25 minut. Aktivitu zopakujeme až 6x v několika různých školních předmětech.
- Děti se zúčastní také několika testů. Cílem didaktických je zjistit úroveň znalostí žáků v předmětech jako anglický jazyk, český jazyk a matematika. Kognitivní testy se zaměří na myšlení, paměť a schopnost řešit problémy a budou probíhat formou her na počítači. Motorické testy nám umožní zhodnotit fyzickou zdatnost a koordinaci. Každý z testů potrvá přibližně 35 minut.
- Dále žáky podrobíme měření tělesného složení pomocí speciálního přístroje.
- Někteří žáci dostanou na týden akcelerometr ActivPAL, který bude zaznamenávat jejich pohybovou aktivitu. Toto zařízení je pohodlné na nošení a nebude žáky nijak omezovat v jejich běžných aktivitách.
Rodiče
- Rodiče se mohou zapojit prostřednictvím dotazníkového šetření. To prozkoumá aspekty jejich rodinného života, zdraví dětí a jejich školní docházky. Vyplnění dotazníku zabere přibližně 35 minut.
- Vybrané rodiče si pozveme k osobnímu rozhovoru nebo skupinové diskusi.
Učitelé
- Stejným způsobem zapojíme také pedagogy a speciální pedagogy. Těch se ale zeptáme na vztah k výuce, pracovního prostředí a osobní pocity souvisejících s jejich povoláním.
- Kromě vyplnění dotazníků a účasti na rozhovorech můžeme učitele požádat o poskytnutí dalších materiálů, například svých výukových plánů nebo učebních pomůcek, abychom získali detailnější pohled na jejich každodenní práci.
Je důležité zdůraznit, že účast na výzkumu je zcela dobrovolná a anonymní. Všechny získané údaje zpracujeme tak, aby nebylo možné identifikovat konkrétního rodiče, dítě nebo vyučujícího.